«Dette er ikke en jobb for en hardcore programmerer som liker å sitte alene»

9. mars 2018

Eirik Nergaard stortrives som konsulent i iTet. Det finnes mange gode grunner til det.

Ved iTets kontor i Tromsø, er Eirik Nergaard travelt opptatt. Nye løsninger skal på plass, og kunder skal følges opp og besøkes. Og nettopp helheten i arbeidsoppgavene, er det som tiltaler ham mest.

— Jeg er veldig glad i variasjon i arbeidshverdagen. Det er vanskelig å beskrive en vanlig arbeidsdag hos iTet fordi det favner så mye forskjellig. Du kan sitte med nesa i skjermen en hel dag den ene dagen, for så å være ute og drive med direkte innsalg dagen etter. Og det er dager med alt fra statusmøter til det å montere fysisk utstyr for sluttkunder. Det at arbeidsoppgavene er så forskjellige er noe som tiltaler meg, sier han.

I tillegg til å besitte kompetansen som kreves, er det særlig én egenskap du bare må ha for å jobbe som konsulent i iTet.

— Du må ha gode sosiale egenskaper. Dette er ikke en jobb for en hardcore programmerer som aller helst sitter inne i et rom og jobber alene. Det å møte kunder er en veldig sentral og artig del av jobben.

Gode utviklingsmuligheter

iTet er en kunnskapsbedrift, noe som krever at de ansatte må holde seg oppdatert på utviklingen. Og i en bransje hvor utviklingen skjer så fort, er dette spesielt viktig.

– Det er ikke nok å bare holde tritt med utviklingen. Vi må hele tiden prøve å være i forkant av den. Kundene krever at vi som rådgivere skal lede dem i riktig retning, og sørge for at de ikke blir akterutseilt. Det krever egeninnsats på det å følge med på hva som kommer av løsninger, sier Nergaard.

I tillegg legger iTet som arbeidsgiver til rette for at de ansatte til en hver tid sitter på den kompetansen som kreves.

– iTet er gode på kompetanseheving, og gir oss ansatte mulighet til å vokse i jobben hele veien.

Beste og verste opplevelse

iTet har avdelinger rundt i hele Norge, og som konsulent i iTet jobber du tett sammen med kolleger fra hele landet.

– Strukturen vår er endret en del de siste årene. Fra å være mer lokalstyrt, jobber vi nå i team med ansatte fra forskjellige avdelinger i landet. Jeg jobber i kommunikasjonsteamet, og har ukentlige statusmøter hvor vi diskuterer caser, utfordringer og tanker vi har rundt det vi jobber med. Det er noe som fungerer veldig bra. Det finnes alltid tilgjengelige kolleger, og veien til svar er kort, sier Nergaard.

– Hva er den beste og verste opplevelsen du har hatt som konsulent hos iTet?

– Jeg var utleid fra iTet som konsulent hos Datametrix over en periode på ett år, og det var egentlig den beste og verste opplevelsen samlet i ett. Vi var et team på 7 konsulenter og 4 prosjektledere som skulle hjelpe 242 Scandic-hoteller med å gå over til telefoni på ciscoplattform. Det fine med jobben var at det var utrolig spennende og lærerikt. Samtidig var det veldig mye jobb, og veldig slitsomt til tider. Det var en kjempeerfaring på alle måter, og jeg lærte veldig mye.

Et sted å vokse

Når jobben din er å utvikle nye IT-løsninger for kunder, sier det seg selv at du som iTet-ansatt er over gjennomsnittlig interessert i IT og dataløsninger. Men ifølge Nergård går det fint an å prate om andre ting på jobb også.

– Vi består ikke bare av en gjeng med nerder. Når du ikke sitter ved pulten og jobber, vil du gjerne prate om helt andre ting enn jobb. Vi skiller nok oss ikke fra andre bedrifter i så måte, sier Nergaard.

– iTet har et slagord som sier: «Et sted å vokse». Hva legger du i det begrepet?

– For meg personlig betyr det å få muligheten til nettopp å vokse. Fra min tid som lærling i 2002, og fram til der jeg er i dag med den tilliten jeg har i selskapet, har jeg fått alle muligheter til å vokse både som menneske og rent kompetansemessig, sier han.

Få en GRATIS gjennomgang av dine IT-løsninger!

Vi gir deg forslag på hvordan du kan flytte dine data til en skyløsning som er smartere og enklere enn dagens tradisjonelle IT-løsninger.

Kontakt oss på 40000500 eller fyll ut skjema under for en uforpliktende samtale.





Relatert innhold