Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.


«iTet hjalp oss ut av en uforståelig og hjelpeløs virussituasjon» (Bengt Hansen, Ford Harstad AS)

13. september 2017

Nylig opplevde Bengt Hansen i Ford Harstad AS det som er IT-brukere flest sitt store mareritt – å bli infisert av virus på PC’en. Han kom på jobb og slo på PC’en som vanlig, åpnet e-postsystemet, men oppdaget ganske snart at noe var galt. Han skulle finne noen bilder på bedriftens fellesområde, bare for å finne at alt var borte! Likeså var det en del dokumenter som var påbegynt forsvunnet og ante ikke hva som kunne ha skjedd. I følge Bengt, hadde han ikke åpnet «tvilsomme» e-poster, men som han legger til videre: «man vet jo aldri hva man har gjort som kan forårsake noe slikt, og hva det hadde gjort i vårt system».

Bengt tok kontakt med iTet og vår seniorkonsulent Dagfinn Sjonsti dro omgående til kunden for å finne medisin mot viruset. Han konstaterte raskt at PC’en, samt brukers hjemmeområde på server var infisert og kryptert av et virus (Locky ransomware), og hvor det var bedt om et kronebeløp for «kanskje» å fjerne viruset, noe han rådet kunden klart å ikke gjøre. Det som undret vår konsulent, var at ikke fellesområdet på serveren var blitt infisert, selv om at det var der Bengt hadde gått for å finne bildene og dokumentene.

I stedet ble PC’en renset for virus, dog måtte det konstateres at dokumentene og bildene på PC’en var infisert og kryptert – altså utilgjengelig. Siden det ikke var tatt sikkerhetskopi av data på selve PC’en til Bengt, kunne ikke data der gjenskapes.  Dataene på serveren ble reddet fordi Ford Harstad AS har sikkerhetskopi som ble lagt tilbake fra før viruset angrep PC’en. Heldigvis ble det ordnet raskt og greit opp uten at å miste virksomhetskritisk informasjon.

Dessverre skjer stadig oftere at det lages nye virus som infiserer PC og/eller server. For å unngå dette kan man

·         Informere dine medarbeidere, minn alle om å tenke seg om 3 ganger før de trykker på lenker eller åpner et vedlegg i en e-post

·         Sørge for gode backuprutiner (sikkerhetskopiering), og sjekk med jevne mellomrom at det er mulig å hente ut data fra backup – tar du backup av alle viktige filer?

·         Vær oppmerksom på hvor du lagrer filene – for eksempel på hjemmeområdet på en server som det tas backup av i stedet for på din PC

·         E-postfilter som analyserer e-post før den når brukerens innboks gir økt beskyttelse

·         Ikke finansier kriminell virksomhet ved å betale – det er ingen garanti for at du får krypteringsnøkkelen likevel

·         Lik oss på Facebook, der får du gode tips om sikkerhet og effektiv bruk av IT i arbeidsdagen

·         Sjekk avsender i e-posten, er adressen feilstavet?

·         Sjekk hvor lenken i e-posten tar deg. Ved å holde musepekeren over lenken, kommer web-adressen opp: https://nettvett.no/phishing/

·         Har du blitt utsatt for datakriminalitet – anmeld forholdet: https://nettvett.no/skjema-anmeldelse-datakriminalitet

 

 

Få en gjennomgang av dine IT-løsninger!

Vi gir deg forslag på hvordan du kan flytte dine data til en skyløsning som er smartere og enklere enn dagens tradisjonelle IT-løsninger.

Kontakt oss på 40000400 eller fyll ut skjema under for en uforpliktende samtale. Les mer om hvordan din data blir håndtert under våre personvernvilkår.





Relatert innhold