Arbeidsplass

Da kommunens backup-server var i ferd med å knele, måtte de ta et viktig valg

14. februar 2017

I fjor flyttet Hamarøy kommune hele mail-løsningen opp i skyen. Nå er også hele backup-systemet online, og ute av kommunehuset for godt.

–         Backup-systemet vårt var i ferd med å bli gammelt, og taperoboten hadde begynt å slite litt. Vi var nødt til å gjøre noe, og da kunne vi enten investere masse penger i nytt utstyr som vi administrerte selv, eller gå for en løsning hvor allSverre Tor Olsen, Hamarøy Kommune backup ligger i skyen, og slippe jobben med å administrere dette selv. Vi gikk for det siste, sier IT-ansvarlig i Hamarøy kommune, Sverre Tor Olsen.

Store fordeler

Det er iTet som står bak løsningen Hamarøy kommune nylig har tatt i bruk.

–         Det å ha all backup fysisk ute av eget hus, er en stor fordel for kunden. Denne løsningen har heller ingen inngangsbillett, og kunden betaler kun for mengden av data de skal ha backup av. Løsningen er kryptert, og for å ivareta datasikkerheten har kunden en nøkkel som låser data og gjør disse uleselige idet de legges hos oss, sier prosjektleder i iTet, Merete Johansen.

Sikker backup av data er av uvurderlig betydning for bedrifter. Det er også muligheten for en rask gjenoppretting av data dersom uhellet skulle være ute.

–         Den viktigste vurderingen en kunde må gjøre med tanke på backup-tjenester, er hvor lenge har de råd til å være nede dersom uhellet skal være ute. For eksempel vil lang nedetid kunne være en katastrofe for en produksjonsbedrift, sier Johansen.

Et naturlig valg

I stedet for å sitte med det administrative ansvaret for å drifte sin egen backup-tjeneste, overlater Hamarøy kommune nå alt dette til iTet.

–         Tjenesten er bygget opp med tanke på å frigjøre kunden fra arbeidet og oppfølgingen med backup av kritiske data. Einar SivertsenVårt nettverkskontrollsenter gjør all oppfølging og vil kontakte kunden dersom noe skulle feile. For oss har dette vært avgjørende, da det er på dette området man gjerne får utfordringer ved feil, ferieavvikling eller annet fravær på kundens personell. Vår tjeneste gir da en 100% trygghet for at backup fungerer gjennom den oppfølgingen vi gjør. Rent teknisk fungerer løsningen ved at vi erstatter kundens backupløsning med vår tjeneste, der vi fra vårt sentrale operasjonssenter besørger backup av kundens data. Dette legges som en kopi hos kunden for muligheter for rask gjenoppretting, og med videre kryptert overføring til vårt datasenter for sikring «utenfor huset», samt historisk oppbevaring av data i henhold til kundens krav og/eller lovgivning, sier løsningsarkitekt hos iTet, Einar Sivertsen.

En løsning Hamarøy kommune følte var den rette for dem.

–         Sikkerheten er veldig viktig for oss. Vi hadde dobbel backup tidligere også, men den fungerte slik at vi fysisk måtte dra til en bankboks i banken for å bytte tape. Nå er til og med banken borte, så det var på høy tid å tenke nytt. Vi har hatt et veldig godt forhold til iTet i mange år, og vet at de sitter på gode løsninger. Derfor valgte vi også å gå for deres backup-løsning. For ett år siden flyttet vi hele mail-systemet vårt opp i skyen, og da føltes det naturlig å gjøre det samme med backup-systemet, sier Olsen.

100% ansvar

iTet er ikke alene i markedet om slike tjenester, men for å skille seg litt fra de andre, opererer de med en 100% garanti.

–         Vi har sagt at vi tar 100 prosent ansvar. Det betyr at vi hver dag sjekker at backupjobbene går som de skal, og sjekker at det lar seg gjøre å gjenskape data. Vi tar 100 prosent ansvar for at det gjøres backup. Det trenger ikke kundene en gang tenke på. Det sendes rapporter til kundene, slik at de også kan følge med, men det er vårt ansvar å gjøre tiltak dersom vi oppdager avvik, eller om backupen ikke går som den skal, sier Johansen.

Les mer om iTet Smart backup

Pål Slettsjøe

Pål Sletsjøe kontrollere at alle installasjoner fungerer slik de skal og at tilbakerulling av data fra sikkerhetskopiene fungerer.


Relatert innhold